2007/06/03

vigyazz kesz fozz 5
fuszerek

amikor eloszor rapillantottam a kiirasra, tapsoltam oromomben
amikor alaposabban megneztem, lealltam a tapsolassal
zoldfuszerek kizarva, egek, mi van itt?
aztan azota majdnem egy honapja jar az agyam, meg kozben mindig morgok kicsit, amikor a kedves mentamrol letepek egy levelet, h neki nem szabad..

nade az 1000 verzio kozul megvan a vegleges
a valasztott foszereplo:

nigella sativa
ez az a jo kis fuszer, amirol mar irtam tobbszor is, es ismet megemlitem a kedves szuszat, aki kuldott nekem angliabol egy jo nagy csomaggal

csomo neven ismert:

  • kalonji कलौंजी or कलोंजी hindiul
  • kezah heberul
  • csarnuska oroszul
  • çörek otu torokul
  • habbah Albarakah, حبه البركة arabul
  • siyah daneh سیاه‌دانه perzsaul
  • fennel flower, black caraway, nutmeg flower, Roman coriander, black onion seed angolul
ossze szokas keverni pl a fekete komennyel, de igazabol csomo mindenfele massal is
a hagymahoz semmi koze, bar ugye hivjak belack onion seednek angolul

azsiabol szarmazik
regeszek megtalaltak a nyomait egyiptomban, turkmenisztanban, .. arrafele
az elso irott emlitesek koze tartozik az otestamentum [ez karoli forditasa]:

ézsaiás, 28, 25-27
25. Nemde, mikor elegyengette színét, hint fekete köményt, és szór illatos köményt, s vet sorban búzát és árpát a kijelölt földbe, és tönkölyt a szélére?
26. Így szoktatá őt rendre és tanítá Istene.
27. Mert nem cséplő szánkával csépelik a fekete köményt, és nem szekér kerekével tapodják az illatos köményt; a fekete köményt bottal verik ki, és az illatost pálczával;

mar regen is hasznaltak mindenfele gyogyhatasai miatt
tul sok mindenre jo, ezert nem is reszletezem, pl itt el lehet olvasni, mikre
mohamed es megmondta, h egy kivetellel mindent meggyogyit

epp ezt szemlelteti egy tortenet:
Khalid bin Sa'd meselte, h amikor mentek medinaba, Ghalib bin Abjar megbetegedett
Ibn Abi 'Atiq meglatogatta oket, es megmondta nekik, h olajjal torjenek ossze 5 vagy 7 szem nigellat, es a keletkezett masszat tegyek be a beteg orrcimpajaba, mert halotta 'Aisha-tol, h a profeta mondta neki, h az As-Sam kivetelevel mindent meggyogyit ez a mag
'Aisha megkerdezte, mi az az As-Sam, mire a profeta megmondta, h az a halal

de olvastam azt is, h az elefantoknak szoktak adni, h segitse az emesztesuket
[mekkora pazarlas: tartok tole, h egy elefant-adag egy eletre eleg lenne nekem a kajaimhoz..]

a noveny maga ilyen:


a mag meg, a fuszer ilyen:


a forras elsosorban a wikipedia volt
akit meg erdekel az egesz, itt rengeteget olvashat rola, pl megtudhatja a nevet 52 nyelven, es felfedezheti, h a legtobb nyelvben a nev eretere az adott nyelv "fekete" szava

na es akkor amit csinaltam:

cukkisnis krumplis lepenyke
kb 2 adagnyi maradek krumplipurehez hozzareszeltem egy kis cukkinit, tettem bele egy tojast, sot, 1-2 teaskanalnyi nigellat, egy gerezd fokhagymat, par centi aprora vagott ujhagyma-zoldet es annyi lisztet, amitol kisutheto-surusegu lett olajban, kozepes langon kisutottem a kis lepenykeimet natur joghurtot tettem melle, amire szortam meg nigellat, h lehessen latni
nagyon finom lett, nagyon nagyon tetszik ez a fuszer
asszem, egyre nagyobb kedvenc

2 comments:

Anonymous said...

Reméltem hogy ezt fogod választani! :) Még én is elgondolkodtam hogy indulok a Vkf-n, csak hogy írhassak róla. Imádom na.A receptet meg tuti kipróbálom.
És Írország. :D

anna said...

uh, bocsanat, de kinos
pedig egyszer mar megneztem, pontosan hol van a varos, csak kiment a fejembol
de most ujra megneztem, talan megjegyzem..

szolj majd, ha megsutotted, kivancsi vagyok, tetszik-e
nekem + csaladnak nagyon bejott

allj neki te is irni, szivesen olvasnek csomo receptet a favorit-fuszerrel..